Dátum: 2025.10.15, Szerző: Sós Sándor
Egy sikeres webshop üzemeltetése munkával jár. Nem elég egy webshopot létrehozni, azzal foglalkozni kell, megfelelő befektetéssel azonban pénzt fog generálni számukra. De mit tehetünk mégis, hogy kiemelkedjünk a többiek közül?
A legelső dolog, amivel a leendő vásárló találkozik, az a weboldal kinézete. A designt egy profi grafikussal érdemes megterveztetni. Ő az, aki képben van a trendekkel, és jól kinéző oldalt tud tervezni. Ki akarná, hogy a vásárló az oldalra látogatván azt gondolja, hogy az egy 90-es évekbeli kreálmány?
Azt szeretnénk, ha az oldalra látogató modern megjelenéssel találkozzon.
A jól eltalált színkombináció sokat dob a honlapon. Fontos még a jól megtervezett logó, ami egy szlogennel is kiegészülhet.

A jó terv csak a kezdet. Azt implementálni kell kód szinten, és itt jön be a képbe a sitebuilder, frontend fejlesztő munkája. Minél jobb a fejlesztő, annál inkább fogja a weboldal kinézete visszaadni azt, amit a grafikus tervezett. Egy jó fejlesztő nem csak nagyjából fogja a design terv alapján az oldalt elkészíteni: a jó fejlesztő becsületesen, pixelek szerint dolgozik, ahogyan egy asztalos is mérőszalagot használ. Nem mondjuk azt, hogy “jól van az úgy!” - ki nem hallotta még ezt? :) . A weboldal több kézen megy keresztül, általában egy másik fejlesztő alakítja ki a weboldalon a funkcionalitásokat, köti össze azt egy adatbázissal, hoz létre admin felületet. Így lesz élő az oldal, és tudja majd az oldal tulajdonosa szerkeszteni a benne lévő tartalmakat, amik naprakészek kell legyenek: így lesz lehetőség új bannereket, szövegezést elhelyezni az oldalon a későbbiekben a fejlesztői csapat segítsége nélkül már. De az ő munkája az is, hogy például egy már üzemelő webáruházból termékeket emeljen át egy másik, új webáruházba.

A motorháztető alatt...
Annál gyorsabb egy oldal, minél kevesebb kódot tartalmaz. Ha autópályán szeretnénk haladni, mit választanánk? Egy megrakott kamiont vagy egy 5 literes tankkal rendelkező sportkocsit? Utóbbiban csak az van benne, amire szükség van. Nem cipel feleslegesen semmit magával.
Az oldalad visszatükrözi a céged, a termékeid, a szolgáltatásaid, és úgy általában a márkád, így hát nagyon fontos a profi vizuális megjelenés. Az oldaladnak gyorsnak kell lennie, hiszen ha várni kell, az emberek gyorsan otthagyják. A fejlesztők az optimalizálás során erre is hangsúlyt fektetnek; a weboldal tökéletesre lesz csiszolva. Ennek köszönhetően fog gyorsan betölteni, képeket élesen megjeleníteni és nem homályosan: bátorítja az oldalra látogatót, hogy nálad vásároljon vagy keressen egy szolgáltatással kapcsolatban.

A termékek leírására is hangsúlyt kell fektetni. Nem elég a termék neve és egy kép róla, valamint az ár feltüntetése. Sokakat érdekel, hogy mások milyen véleménnyel vannak a termékről: miket írnak róla visszajelzésképpen vagy éppen hány csillagot kapott a terméked. Fontos ugyanígy a szállítási költség és a szállítás ideje is: nem mindenki tud várni 2 napot. Ha garanciát vállalsz a termékre, azt mindenképpen tüntesd fel, neked fog dolgozni.
Weboldalad bizalmat fog generálni az oda látogatóban ha ki tudod rakni, hogy az ügyfeleid miket gondolnak rólad. Akár meg is kérheted őket, hogy írjanak pár sort, főleg, ha már privátban kaptál tőlük dicséretet. Szívesen meg fogják tenni neked.
Gyakran ismételt kérdések aloldal. Az üzemeltetőnek nem annyira egyértelmű, hiszen ő mindent tud a saját cégéről. Viszont vannak olyan kérdések, amiket akár napi szinten is feltehetnek neked. Ezeket csokorba szedve egy külön aloldalon a nagyközönség elé tudod tárni, és könnyen lehet, hogy a bejövő e-mail helyett egy bejövő rendelésed lesz.
Az emberek nem szeretnek az információért dolgozni. Ezért a kulcsfontosságú adatokat úgy kell elhelyezni az oldalon, hogy azt gyorsan megtalálják és meg is értsék. A menünek - navigációnak - logikusnak, letisztultnak kell lennie. Előfordulnak olyan navigációk, ahol rengeteg termékkategória szerepel. Ezeket érdemes hierarchikusan felépíteni, és alkategóriákat létrehozni. Ez jobban mutat az oldalon, másrészt a vevő is könnyebben tud tájékozódni.

Érdemes keresősávot is elhelyezni az oldalon, ami optimális esetben azonnal mutatja a gépelés közben a lehetséges találatokat, így nem kell fél napot senkinek sem a termékek keresésével töltenie.
Mára már nagyon alapvető a reszponzivitás, de mégis találkozunk olyan - többségével elavult - weboldallal, ami mobilon nagyon rosszul mutat. Egyre többen használnak tabletet, mobiltelefont. Ha egy oldal nem reszponzív, aligha lehet mobilról érdemlegesen meglátogatni.
A tartalomnak helyesírási hibától mentesnek kell lennie. Úgyszintén egy blog cikknek is. A blogodon tudsz többek közt a vásárlóidnak, ügyfeleidnek üzenni. Érdemes naprakész témákkal, rendszeresen kommunikálni az ügyfelek felé. Bármivel is foglalkozol, kerülni kell a szakzsargont, mert nem mindenki érti meg. A tartalmad mindig legyen friss, és hidd el, hosszútávon megtérül az ebbe befektetett energia és pénz is. A blog a keresőoptimalizálás miatt is lényeges.
Kérd meg az oldalra látogatókat, hogy osszák meg az olvasott bejegyzésed. Két kattintás az egész. Minél többen ismernek, annál több potenciális vásárlód lesz.
Legyen hírleveled és kérd, hogy iratkozzanak fel rá. Érdemes akár minden aloldaladra ezt a modult elhelyezni.

Felmérések szerint gyorsan eltántorít egy-egy oldalra látogatót a további olvasástól, oldalon tartózkodástól, ha a kontakt adatokat nehezen találja meg, ha azokból egy van csak megadva, vagy ha egyáltalán meg sem találja ezt a szekciót. Érdemes megadni a telefonszámon, e-mail címen túlmenően például egy Facebook oldal elérhetőséget, és egy telephelyet is. Ha van fizikai boltod, akkor a nyitvatartást is jó, ha kiírod.
A weboldaladnak egyértelműnek kell lennie; aki oda látogat, egyből tudja majd, hogy mivel foglalkozol, mit tudnak tőled vásárolni vagy milyen szolgáltatásokat tudsz nyújtani. Ezek azok az alapvető, ugyanakkor kulcsfontosságú pontok, melyek elengedhetetlenek, hogy a weboldalad kiváló legyen.
A szerzőről:
Sós Sándor webfejlesztő, frontend specialista.
Sándor felel a weboldalak és az alkalmazások pixelpontos megjelenítéséért, továbbá azért hogy a weboldalak minden felületen tökéletes élményt nyújtsanak.
A legújabb CSS parancsokat is ismeri, képes pár sor kódból felépíteni bonyolult és összetett designú weboldalt, aminek a sebessége villámgyors lesz.
Folyamatosan képzi magát a frontendes feladatokon túl is, jelenleg a PHP-t tanulja és építi be tudását a mindennapi munkákba.